Od redakcji |
Kosmetycznie silni
„Branża kosmetyczna w Polsce, będąca jedną z najdynamiczniej rozwijających się gałęzi rodzimego przemysłu w ostatnich 20 latach, odgrywa ważną rolę w krajowej i unijnej gospodarce. Jesteśmy 5. eksporterem kosmetyków w UE (8% udział w eksporcie) i 9. na świecie (3,8%)” – tak w nawiązaniu do najnowszego raportu Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego piszą przedstawicielki tej instytucji (s. 14). Można powiedzieć, że jest w czym wybierać, jeśli chodzi o polskie produkty z kategorii beauty. Nie mamy się także czego wstydzić poza granicami naszego kraju.
Do specjalnego wydania „Kierunku Kosmetyki”, jaki mają Państwo okazję właśnie przeglądać, zaprosiliśmy ekspertów z branży, których zadaniem było omówienie ważnych dziś dla sektora tematów. Jednym z nich jest z pewnością private label – produkcja kontraktowa, dynamicznie rozwijająca się w ostatnich latach. Paweł Włochacz pisze, że „Edukacja konsumencka przekłada się na to, że produkty z tej kategorii są dobrze postrzegane przez klientów, a efektywność ekonomiczna tego konceptu sprawia, że sieci handlowe oddają tym produktom coraz więcej miejsca na półkach”. Warto przyglądać się temu segmentowi, bo jego rozwój na pewno szybko się nie skończy.
W specjalnym wydaniu sporo miejsca poświęcamy także zagadnieniom prawnym, gdyż zmiany w tym zakresie bardzo mocno wpływają na same produkty, np. na zakres używanych substancji, zakres badań (w tym testy na zwierzętach) czy formy współpracy ze środowiskiem influencerskim.
Branża kosmetyczna należy do gałęzi FMCG, produkty do pielęgnacji mają charakter krótkotrwały. Kosmetyk kupujemy, używamy, po czym nabywamy następny. Konsumenci są dość niestali w uczuciach – oczywiście nie wszyscy, gdyż bywają i tacy, którzy od lat pozostają wierni jakości i marce (mówi o tym Larysa Dysput-Goławska, właścicielka marki AVA – s. 18). Ulegają modnym hasłom, często wyrażanym obcojęzycznymi hasłami, reklamie, kolorowym opakowaniom czy też opierają się na poleceniach znanych osób. Dodatkowo trendy zmieniają się, ewoluują w czasie i w końcu, jak w modzie, wracają do łask ponownie. Firmy mają więc niełatwe zadanie – zrobić dobry produkt to początek. Trzeba go jeszcze sprzedać i utrzymać na rynku.
|
|
Widzimy zmiany |
| 0 |
Private label – szanse, zagrożenia, możliwości Paweł Włochacz | 10 |
Przemysł kosmetyczny – duma polskiej i europejskiej gospodarki. Jak o nią zadbać? Justyna Żerańska, Aleksandra Lau-Wyzińska | 14 |
Kultowe i innowacyjne rozmowa z Larysą Dysput-Goławską, prezes Laboratorium Kosmetycznego AVA | 18 |
Kontraktowa produkcja kosmetyków z marką IOSSI IOSSI | 22 |
Naturalność w nowym znaczeniu rozmowa z Oleną Mishyną, prezes zarządu Elfa Pharm sp. z o.o. | 22 |
Nowoczesne badania kosmetyków i preferencje konsumentów. Przełom w branży kosmetycznej Marta Majszyk-Świątek | 25 |
Surowce |
Silikony w produktach kosmetycznych w świetle nowych regulacji prawnych Anna Ratz-Łyko | 30 |
Wykorzystanie pestek owoców w kosmetykach Aleksandra Uliasz | 33 |
Egzosomy. Krok w przyszłość także w kosmetyce? Magdalena Sikora | 34 |
Hydrolaty. Aromatyczna woda dla skóry Ewelina Petzke | 38 |
Jałowiec – zastosowanie w medycynie i kosmetyce Justyna Biskup | 43 |
Senolityki – innowacyjne składniki o działaniu anti-aging Beata Balon | 44 |
Trendy w kosmetyce a oczekiwania konsumentów Małgorzata Bajerska | 45 |
Prawo |
Beauty influencers. Zasada ograniczonego zaufania Agnieszka Kulawiak | 50 |
Znak towarowy. Podstawa do ochrony i budowania marki kosmetycznej Marta Botiuk-Filip, Karolina Jezierska | 52 |
Narzędzia umożliwiające ponowną ocenę surowców i mas kosmetyków w aspekcie widocznej deglobalizacji Marta Pawłowska | 56 |
Niejasna przyszłość składników kosmetycznych nietestowanych na zwierzętach Agnieszka Procek | 59 |