Temat, od którego nie uciekniemy
SARS-CoV-2, pandemia, COVID-19, kwarantanna, izolacja, szczepionka, koronawirus… Słowa te przez ostatnie miesiące towarzyszą nam każdego dnia. Trochę już spowszedniały, stały się elementem nowej rzeczywistości, w jakiej przyszło nam żyć. Znane chińskie przysłowie: „Obyś żył w ciekawych czasach”, brzmi dzisiaj trochę złowieszczo. Cóż, odwrotu nie ma. Musimy nauczyć się tego życia. Jak pisze na naszych łamach Andrzej Ernst: „Pandemie stały się znacznie bardziej powszechne w ostatnich dziesięcioleciach, niż miało to miejsce tysiąc, a nawet sto lat temu. Zasadniczo stan ten spowodowały między innymi trzy czynniki: urbanizacja, globalizacja i zwiększone spożycie białka zwierzęcego”.
Trzeba przywyknąć, ale też i walczyć. I tutaj ogromna rola branży farmaceutycznej. Przed naukowcami ważne zadanie – wynalazek na miarę XXI w. Lek, szczepionka, a najlepiej jedno i drugie. Wyścig trwa, ale droga do sukcesu jest jeszcze długa i kręta: „Opracowanie nowego leku przeciwko koronawirusowi SARS-CoV-2 jest mało możliwe w chwili obecnej. Po pierwsze wyżej wymienione bariery powodują, że taki proces może potrwać bardzo długo, tzn. nawet kilkanaście lat, nie mówiąc o ogromnych kosztach, które się wiążą z takim przedsięwzięciem, a szanse na znalezienie tak zwanego >>cudownego związku<< są bardzo małe. Po drugie, możemy oczekiwać, że ludzkość w przyszłości w dużej mierze nabierze odpowiednią odporność, a w tym procesie pomogą szczepionki, będące właśnie w opracowaniu” (A. Ernst, s. 32). Należy mieć jednak nadzieję i trzymać kciuki za naukowców. Świat mierzył się już z wieloma choroba mi. Sporo z nich udało się wyeliminować właśnie dzięki szczepieniom.
Pandemia wiele nas nauczyła. Pokazała, jak ważny jest krajowy rynek produkcji leków. Globalizacja nie jest już terminem kojarzącym się z bezpieczeństwem. O roli Polski w budowaniu bezpiecznej lekowo Europy mówi w wywiadzie Krzysztof Kopeć, prezes Polskiego Związku Producentów Przemysłu Farmaceutycznego
(s. 25). O życiu branży w ostatnich miesiąca opowiadają także przedstawiciele kilku firm farmaceutycznych działających w naszym kraju (s. 28).
Kryzys nie ominął również branży kosmetycznej. Z badania „Branża kosmetyczna vs. Covid-19”, zrealizowanego przez Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego na początku maja wynika, że aż 1/3 firm kosmetycznych bardzo poważnie odczuła negatywny wpływ pandemii. Produkcja została ograniczona w ponad połowie przedsiębiorstw (patrz s. 67). Jednak branża się nie poddaje. Jak mówi Blanka Chmurzyńska-Braun (KosmetyczniPL), wyróżnia ją: „(…) umiejętność szybkiej adaptacji produkcji do nowych warunków i potrzeb rynkowych”.
Pandemia zmienia i będzie nadal zmieniać trendy w segmencie „beauty”. Będzie o nich pisać na łamach gazety, a także na naszym portalu kierunekKOSMETYKI. pl. Ostatnio podjęliśmy temat podczas webinarium „Pandemia a rynek kosmetyków naturalnych”. Zainteresowanych zapraszam na portal.
|