Od redakcji |
Człowiek i/czy maszyna?
To pytanie bardzo przewrotne. Stajemy przed nim jednak coraz częściej z powodu przyspieszającego rozwoju sztucznej inteligencji i prób wykorzystania jej w różnych dziedzinach – od edukacji po medycynę, od tematów lekkich po poważne kwestie związane z naszym życiem i bezpieczeństwem.
Nic nie jest w tym temacie jedno znaczne i oczywiste, ale wszystko wskazuje na to, że rola człowieka pozostanie nadal ważna: „Człowiek będzie nadzo rował pracę maszyn, analizował dane przygotowane przez maszyny i zarządzał "życiem" maszyn. Główna i największa zmiana, jaka zajdzie w przyszłości, to fakt, że człowiek zacznie współpracować z systemami skomputeryzowanymi nie jako jednostka nadrzędna, a na zasadzie partnerskiej (…)” – pisze Rafał Grabicki (s. 14). Człowiek – partnerem dla maszyny… Sztuczna inteligencja kontra inteli gencja ludzka… Fascynujące wyzwanie!
Przyszłość branży farmaceutycznej, jak i wszystkich innych dziedzin, jest związana ze sztuczną inteligencją. Dotyczy to oczywiście wielu jej obszarów: odkrywania nowych leków, produkcji, kontroli jakości... Z kolei nowe technologie, sytuacja geopolityczna oraz „zjawiska społeczne, takie jak epidemie i wojny, będą wymuszały powstawanie nowych wytycznych regulacyjnych, którym nasze systemy jakościowe będą musiały podołać (…)” – zaznacza Marek Sławiński (s. 10).
W dziale „farmacja jutra” eksperci starają się pokazać, jak może wyglądać przyszłość branży, stawiają wiele pytań, próbują na nie odpowiedzieć, przewidzieć zmiany, biorąc pod uwagę trendy, wiedzę, rynek. Ale przyszłości przewidzieć się nie da. I tak musi pozostać.
Przyszłość to, póki co, sporo pytań, większość bez jasnej odpowiedzi. Jedno jest pewne – przyszłość zawsze jest ciekawa, bo niepoznana i zaskakująca. Z pewnością o „jutrze” rozmawiać będą specjaliści podczas XIX Jesiennego Sympozjum Przemysłu Farmaceutycznego i Kosmetycznego (24-26.10.2023 Łódź). Tymczasem zapraszam do lektury czasopisma „Kierunek Farmacja” – nowy tytuł to nie chochlik drukarski! My także zmieniamy się dla przyszłości…
Aneta Senczkowska-Soroka
|
|
|
Jarzębina – symbol jesieni i zdrowej skóry Beata Balon | 66 |
Promowanie przez opakowanie. Przegląd etykiet oraz materiałów reklamowych kosmetyków – najczęstsze błędy Agnieszka Kulawiak | 67 |
Szarotka alpejska – wysokogórska roślina w pielęgnacji skóry i włosów Paulina Lechwar | 70 |
Kosmetyki z Całowania fotoreportaż z Laboratorium Kosmetycznego AVA | 73 |
Statystyczny zawrót głowy Magdalena Kinga Marciniak | 76 |
Kombucha, czyli dalszy ciąg surowców fermentowanych Magdalena Sikora | 81 |
Tam tradycja łączy się z nowoczesnością rozmowa z Krzysztofem Guzikiem, Uzdrowisko Iwonicz S.A. | 84 |
Naturalne masła kosmetyczne Ewelina Petzke | 88 |
W naturalnym składzie Aldona Senczkowska-Soroka | 94 |
Scinification - czy to faktycznie nowy trend w pielęgnacji włosów? Małgorzata Bajerska | 98 |