KROK W PRZÓD, KROK W TYŁ
Jak mówi stare chińskie przysłowie, a właściwie przekleństwo: „Obyś żył w ciekawych czasach…”. Pandemia, wojna, inflacja... Czas nas nie oszczędza. By się dziś rozwijać, trzeba podjąć więcej trudnych decyzji. Cóż, można rzec: takie czasy.
Tematem tego wydania jest PHARMA 4.0 – FARMACJA NA MIARĘ WYZWAŃ. Zebraliśmy głosy ekspertów, którzy patrzą na to zagadnienie z różnych perspektyw. O problemach rozwoju branży w Polsce opowiada Irena Rej, prezes zarządu Izby Gospodarczej „FARMACJA POLSKA”, obchodzącej w tym roku 30-lecie istnienia. Podkreśla, że bezpieczeństwo lekowe Polski jest priorytetem, kwestią, o jakiej nie wolno nam zapominać. „Wielkie pieniądze, które inwestuje się obecnie w farmację, mają służyć właśnie rozwijaniu innowacji, a nie >>starej<< chemii syntetycznej” – wyjaśnia Irena Rej. Rozwój kosztuje, dlatego tak ważna jest współpraca na poziomie państwo-producenci.
Przyszłość to rozwój, a ten kojarzy się w branży nie tylko z nowymi lekami, terapiami, ale także technologią, zmianami, dzięki którym można produkować więcej leków dobrej jakości. Rafał Grabicki zauważa, że „zazwyczaj słysząc słowo optymalizacja myślimy o procesach wytwórczych, kontroli jakości, magazynowaniu lub obszarze technicznym. Rzadko kiedy przychodzi do głowy zapewnienie jakości, a na samym końcu – jeśli w ogóle – proces inwestycyjny”.
Przed branżą farmaceutyczną wiele wyzwań i w kolejnych latach, ale będą one także zależne od sytuacji geopolitycznej. Jak zwykło się mawiać: czas pokaże.
Z kolei o tym, co słychać w branży kosmetycznej i detergentowej w Polsce, opowiada Anna Oborska, dyrektor generalna Polskiego Stowarzyszenia Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego (PSPKD), które w roku 2022 świętuje jubileusz 30-lecia: „Na koniec 2021 roku – według danych GUS – w Polsce aktywnych było ponad 1200 podmiotów zajmujących się produkcją kosmetyków. 90% z nich stanowiły firmy zatrudniające do 9 pracowników. Rynek polski od lat rośnie, co zachęca wiele osób do tworzenia własnych marek i otwierania firm kosmetycznych”. Ciekawe jest to, że firmy znajdują kolejne nisze i wypełniają w ten sposób potrzeby konsumentów. Na znaczeniu coraz bardziej zyskuje trend naturalności. W tym roku 49 produktów polskich firm kosmetycznych otrzymało certyfikat Naturalne POLSKIE.
Trzymamy kciuki za przyszłość
|