NIE MOŻNA „JAKOŚ”
Musi być doskonała, bezdyskusyjna, niezbędna, niezbywalna… Takimi przymiotnikami określona została JAKOŚĆ w przemyśle farmaceutycznym przez autorów artykułów zamieszczonych w tym wydaniu. „Dobra jakość leku i jego procesu wytwórczego to zatem najzwyklejsza rzecz na świecie, można by powiedzieć – „wersja standard”, a nie „premium” – pisze Ewa Wieczorkowska na s. 8. „W farmacji nikt nie dyskutuje o jakości. Musi być zapewniona. Nie ma innej drogi. Albo lek jest dobry, albo go nie ma” – dodaje Marek Wośko, prezes zarządu Polfarmex S.A. (wywiad na s. 18).
To wielka odpowiedzialność spoczywająca na producentach, bo przecież chodzi o ludzkie zdrowie, a nawet życie. Nikt z tym nie dyskutuje, co nie znaczy, że obszar jest mało ciekawy. Wręcz przeciwnie. Wspomniani autorzy artykułów pokazują, że jakość jest ważna, wymagana, ale też podkreślają, jak wiele zmienia się (na lepsze – rzecz jasna) w tym obszarze. Dzięki inwestycjom w park maszynowy, urządzenia, ale także ludzi, gdyż to na nich spoczywa największa odpowiedzialność. Współpraca i wymiana wiedzy to istotny element doskonalenia jakości, o czym pisze Aleksandra Szymczak (s. 12).
Kolejnym ważnym elementem jest czujność, nauka, wiedza, odkrycia i umiejętność szybkiej reakcji. Damian Sztucki opowiada np. o zanieczyszczeniach genotoksycznych w produktach leczniczych: „Badania przesiewowe pod kątem genotoksyczności środków farmaceutycznych przeznaczonych do stosowania u ludzi mają kluczowe znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa podczas terapii i są uzasadnione podczas rozwoju nieklinicznego”.
Przed branżą wiele wyzwań nie tylko w omawianym obszarze zapewnienia jakości. Istotny jest także wizerunek, który buduje zaufanie. Czy z „piarem” spółek farmaceutycznych – również w kontekście pandemii – jest dziś dobrze? Odpowiedzi na to pytanie szuka Małgorzata Baran (s. 34).
Jakość leku jest bardzo ważna. Jakość kosmetyku – także. Na bardzo konkurencyjnym rynku, jakim są produkty kosmetyczne, trzeba wyróżniać się z każdej strony, w wielu aspektach. Zdobycie zaufania konsumenta nie jest dzisiaj łatwe, o czym wiedzą młode, ale i te długo już istniejące na rynku marki. O nowych trendach, ciekawych surowcach, a także metodach optymalizacji procesów produkcji, jak zawsze bardzo ciekawie piszą nasi autorzy w dodatku „Kierunek Kosmetyki”.
|