Partner serwisu
29 sierpnia 2023

Problem odpadów jest złożony i nie ma jednego rozwiązania

Kategoria: Aktualności

Sprostanie temu wyzwaniu wymaga wielu skoordynowanych rozwiązań na każdym etapie cyklu życia produktów oraz ich opakowań.

1. REDUKCJA

Projektując i promując ekologiczne opakowania do ponownego użycia dzięki alternatywnym rozwiązaniom, takim jak eko-uzupełnienia i stacje refill do napełniania w salonach stacjonarnych.

2. RECYKLING

Poprzez promowanie wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu oraz zapewnienie, że wszystkie pozostałe odpady mogą zostać ponownie wykorzystane.

3. REAGOWANIE

Wspólna praca w celu stworzenia zrównoważonej przyszłości. Działania obejmujące partnerstwa z kluczowymi graczami oraz innowacyjne inicjatywy, takie jak Plastic Odyssey

Dział Badań i Rozwoju Opakowań L’OCCITANE en Provence

Misją zespołów L’OCCITANE jest ciągłe ulepszanie opakowań marki w oparciu o obecne, jak i przyszłe portfolio produktów. Korzystanie z narzędzi takich jak środowiskowa ocena cyklu życia (Life Cycle Assessment – LCA), pozwala nadzorować wszystkie decyzje dotyczące opakowań, biorąc pod uwagę ślad węglowy od wydobycia surowców do końca cyklu życia produktu. Staramy się również znaleźć rozwiązania na przyszłość: nowe materiały pochodzące z recyklingu, nadające się do recyklingu lub pochodzące ze źródeł odnawialnych.

„Nasze wielopłaszczyznowe podejście jest kluczem do walki z nadprodukcją odpadów i marnotrawstwem, ponieważ nie ma jednego cudownego rozwiązania tego problemu. Szczególny nacisk położyliśmy na zmniejszenie ilości odpadów, starając się wyeliminować niepotrzebne lub jednorazowe opakowania. Tam, gdzie nadal są one potrzebne, będziemy promować gospodarkę o obiegu zamkniętym, wykorzystując materiały pochodzące z recyklingu i nadające się do recyklingu”.

DAVID BAYARD – DYREKTOR R&D DS. OPAKOWAŃ W L’OCCITANE

1 REDUKCJA

Ponieważ najlepszy rodzaj odpadów to odpady, które nie zostały nigdy wyprodukowane, L’OCCITANE używa wszelkich możliwych sposobów, aby zmniejszyć ogólne wykorzystanie materiałów w opakowaniach, zupełnie je wyeliminować lub używać ponownie po recyklingu.

Pomimo dynamicznego rozwoju L’OCCITANE, użycie przez markę plastikowych opakowań ustabilizowało się w 2018 roku. Mówiąc prościej, pionierskie podejście L’OCCITANE pozwoliło na dalszy rozwój firmy zmniejszając jej „plastikowy ślad”. Marka zrezygnowała zupełnie z użycia celofanu w opakowaniach produktów, od 2020 roku zastąpiła dwa milionów plastikowych szpatułek (dostarczanych z niektórymi produktami lub przeznaczonych do użycia w sklepach) kartonowym odpowiednikiem i oferuje eko-uzupełnienia aż 26 produktów. Eko-uzupełnienia (worek z zakrętką) zawierają średnio o 80% mniej plastiku niż oryginalne opakowanie (butelka), oszczędzając około 200 ton tworzywa rocznie.

PRZYKŁAD:

UZUPEŁNIANIE KOSMETYKÓW W STACJACH REFILL

Od 2020 roku w butikach L’OCCITANE w całej Europie, Azji i Ameryce (w 33 krajach – w Polsce w warszawskiej galerii Westfield Arkadia) zainstalowano stacje refill, które oferują teraz pięć sztandarowych produktów L’OCCITANE: Żel pod prysznic Werbena, Olejek pod prysznic Migdał, Mydło w płynie Masło Shea i Werbena oraz Szampon i Odżywka Aromakologia. W zależności od produktu i rozmiaru, klienci mogą kupić w salonie ekologiczną butelkę (250 ml lub 500 ml), wykonaną w 100% z aluminium pochodzącego z recyklingu i nadającą się do powtórnego przetworzenia. Butelka ekologiczna zawiera o 94% mniej plastiku niż konwencjonalna butelka z tworzywa. Ten gest zmniejsza produkcję jednorazowych butelek o około 10 000 rocznie – a to dopiero początek.

Stacje refill to długoterminowa inwestycja, ale zaletą tej koncepcji jest to, że pomaga zmienić mentalność konsumentów, m.in w krajach, w których uzupełnianie kosmetyków w sklepach pozostaje rzadkością.

L’OCCITANE działa lokalnie, zachęcając swoich sprzedawców i klientów, aby stali się ambasadorami zmian.

2. RECYKLING

Tam, gdzie nie można zmniejszyć zużycia tworzywa, szkła czy aluminium w opakowaniach, L’OCCITANE dąży do tego, aby każdy materiał ponownie wykorzystać, dając mu drugie życie.

Ten filar podejścia L’OCCITANE jest wspierany przez innowacyjne technologie i zaangażowane współprace partnerskie. L’OCCITANE wspiera rozwój nowych materiałów i procesów, takich jak pochodzące w 95% z recyklingu aluminium – to pierwsza marka kosmetyków, która w 2020 roku do produkcji tub wykorzystała aluminium pochodzące z odzysku. L’OCCITANE wraz ze swoimi partnerami w niektórych krajach tworzy również sieci punktów zbiórki opakowań, które nie mogą zostać poddane recyklingowi przez władze lokalne. W Polsce współpracuje z firmą Eko-Cykl, która przetwarza od 2020 roku 100% odpadów pochodzących z L’OCCITANE. Marka nieprzerwanie pracuje nad podnoszeniem świadomości ekologicznej wśród konsumentów i zespołów sprzedażowych.

CELE L’OCCITANE DO 2025 ROKU

TO 3 X 100%:

- Chcemy, aby 100% opakowań pochodziło z tworzywa w 100% z recyklingu.

- Chcemy, aby plastikowe opakowania w 100% nadawały się do recyklingu lub wielokrotnego użytku.

Chcemy, aby 100% naszych sklepów świadczyło usługę odbioru zużytych opakowań w celu ich recyklingu.

PRZYKŁAD

NOWE EKO-UZUPEŁNIENIR: BUTELKA NADAJĄCA SIĘ DO RECYKLINGU

WYKONANA W 100% Z MATERIAŁÓW POCHODZĄCYCH Z RECYKLINGU

Od 2008 roku opakowania eko-uzupełnień pozwoliły znacznie zmniejszyć produkcję plastiku – średnio -80%. Opakowania eko-uzupełnień są lżejsze w porównaniu do oryginalnej butelki, co stanowi średnią roczną oszczędność 200 ton plastiku. Jednak eko-uzupełnienie w formie plastikowego worka z zakrętką nie nadaje się do recyklingu ani nie jest wykonane z przetworzonego plastiku. Od 2023 roku oprócz zmniejszania produkcji plastiku, L'OCCITANE wprowadzi do swojej oferty nową butelkę eko-uzupełnienia, którą można poddać recyklingowi, zgodnie z lokalną segregacją i która wykonana jest w 100% z tworzywa sztucznego pochodzącego z recyklingu (tworzywo PETR pochodzące z recyklingu poużytkowego). W nowych eko-uzupełnieniach można już kupić: Olejek pod prysznic Migdał, Mydło w płynie Lawenda, Mydło w płynie Werbena.

PRZEŁOMOWA INNOWACJA

Stworzenie 10 lat temu opakowania eko-uzupełnienia wywołało u wielu pracowników L'OCCITANE chęć pójścia jeszcze dalej w eko-projektowaniu opakowań. W 2022 roku na całym świecie sprzedaliśmy ponad 2 miliony sztuk eko-uzupełnień. Spodziewamy się wzrostu sprzedaży o 10-20% nowych eko-uzupełnień, pomagając w ten sposób w kształtowaniu ekologicznych nawyków konsumpcyjnych.

3 REAGOWANIE

L’OCCITANE en Provence promuje najbardziej innowacyjnych partnerów i inicjatywy multibrandowe zachęcając swoich pracowników i klientów do aangażowania się w nie, aby wspólnie budować zrównoważoną przyszłość.

PRZYKŁAD:

PLASTIC ODYSSEY

Plastic Odyssey to przede wszystkim projekt, który działa dla wspólnego dobra, promując zasady gospodarki o obiegu zamkniętym poprzez przetwarzanie tworzyw sztucznych na użyteczne przedmioty lub wytwarzanie z nich energii za pomocą prostych, mało zaawansowanych technologii i technologii open-source. Ale Plastic Odyssey to także nazwa łodzi, która z dwudziestoma członkami załogi na pokładzie będzie odwiedzać te regiony świata i te społeczności, w których podatność na zanieczyszczenie tworzywami sztucznymi jest największa.

Po prawie trzech latach prac, 40-metrowa łódź wypłynęła jesienią 2022 roku z Marsylii w trzyletnią podróż dookoła świata. Jaki jest cel podróży? Chcemy rozwiązać problem zanieczyszczenia morza u podstaw, czyli edukując. Postój w każdym z trzydziestu portów (na Morzu Śródziemnym, w Afryce, Azji Południowo-Wschodniej i Ameryce Południowej) będzie okazją do prowadzenia szkoleń, podnoszenia świadomości wśród lokalnych mieszkańców i ekspertów mogących wdrażać programy dotyczące recyklingu. Ostatecznym celem jest promowanie powstawania modelu ekonomicznego opartego na recyklingu odpadów, który będzie opracowany przez lokalnych przedsiębiorców.

To podejście jest doskonałą ilustracją powiedzenia „Posprzątaj przeszłość, zbuduj przyszłość” – staramy się rozwiązywać problemy zanieczyszczenia planety na poziomie społecznym, środowiskowym i ekonomicznym.

„Stoimy w obliczu kryzysu zagrażającemu środowisku, a przedsiębiorstwa muszą zrobić więcej poprzez zmniejszenie ich negatywnego wpływu na planetę. Mamy obowiązek znaleźć konkretne i namacalne rozwiązania problemu zagrażającemu naszemu ekosystemowi. Jako główny sponsor Plastic Odyssey, L’OCCITANE en Provence wspiera projekt, którego celem jest przekształcenie odpadów z tworzyw sztucznych w zasoby, jednocześnie przyczyniając się do rozwoju nowej gałęzi gospodarki”.

ADRIEN GEIGER

Międzynarodowy Dyrektor L’OCCITANE en Provence

Specjalista ds. Zrównoważonego Rozwoju Grupy

Nowe eko-uzupełnienia L'OCCITANE:

• Płyn do mycia rąk i ciała Lawenda, 500 ml - 95 zł

• Olejek pod prysznic Migdał, 500 ml - 145 zł

Płyn do mycia rąk i ciała Werbena, 500 ml - 95 zł

źródło: informacja prasowa
fot. informacja prasowa
Nie ma jeszcze komentarzy...
CAPTCHA Image


Zaloguj się do profilu / utwórz profil
Strona używa plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. OK, AKCEPTUJĘ