Preferencje Polek i Polaków wobec kosmetyków
Ile Polki i Polacy wydają na kosmetyki w ciągu roku? Czym kierują się kupując produkty do pielęgnacji i makijażu? Jaki jest stosunek kobiet i mężczyzn wobec kosmetyków ekologicznych? I jak wypadamy na tle innych krajów? Zespół analityczny Picodi.com odpowiedział na te i inne pytania związane z rynkiem kosmetycznym.
Kosmetyczki Polek są bardzo obszerne — średnio znajduje się w nich aż 28 produktów. Nie dziwi więc fakt, że przeciętna Polka wydaje na kosmetyki około 1414 zł w ciągu roku. Z drugiej strony, spośród tych 28 kosmetyków, respondentki używają regularnie zaledwie 10. Może to być spowodowane faktem, że aż 57% ankietowanych Polek kupuje swoje ulubione kosmetyki kiedy są one w promocji, a więc na zapas. Tylko jedna piąta (19%) kupuje produkty gdy się skończą, a pozostałe 24% kupuje, kiedy najdzie je na to ochota.
Jakie kosmetyki najchętniej kupują Polki? Większość ankietowanych, bo aż 68%, jako główny czynnik decydujący o zakupie wybrały cenę. Tuż za ekonomicznymi pobudkami znalazł się skład — 60% Polek kupując kosmetyki kieruje się składnikami, z których zostały wytworzone. Mniej istotne okazały się rekomendacje znajomych i blogerów (oba 22%) oraz opinie specjalistów, takich jak kosmetyczki czy dermatolodzy (19%).
Zważywszy, że cena jest najważniejszym aspektem dla większości Polek, nie jest zaskakujące to, że tylko 13% ankietowanych preferuje kosmetyki premium, z wyższej półki cenowej. Prawie trzy czwarte pozwala sobie na zakup takich kosmetyków tylko od czasu do czasu, a 17% nie kupuje ich wcale. Podobnie jest z kosmetykami ekologicznymi, których popularność w Polsce znacząco wzrosła w ciągu ostatnich lat. Jednakże, zdecydowana większość respondentek (81%) zaznaczyła, że kupuje eco kosmetyki tylko wtedy, gdy ich cena jest przystępna. 11% zadeklarowało, że kupują głównie kosmetyki naturalne (niezależnie od ceny), a 8% stwierdziło, że aspekt ekologiczny kosmetyków wcale ich nie interesuje.
Dla wielu kobiet, makijaż jest nieodłącznym elementem porannej rutyny. Mniej niż jedna dziesiąta ankietowanych Polek, bo tylko 8%, nie maluje się wcale. Wśród tych kobiet, które lubią makijaż, jedna trzecia maluje się codziennie. Większość respondentek (64%) nakłada makijaż tylko czasami, a 4% wyłącznie na wyjątkowe okazje.
Ile czasu przeciętnie Polki spędzają przed lustrem? Wśród kobiet pomiędzy 18 a 50 rokiem życia, 53% robi makijaż od pięciu do piętnastu minut, a 14% mieści się w zaledwie pięciu minutach. Jedna trzecia ankietowanych Polek poświęca na makijaż zdecydowanie dłużej, nawet pół godziny.
Przeciętna damska kosmetyczka zawiera w sobie mnóstwo produktów, w tym wiele tego samego rodzaju. Przykładowo, Polki posiadają średnio 7 szminek, 7 cieni do powiek, 3 kredki do ust, 2 rodzaje różów, 3 tusze do rzęs i aż 8 lakierów do paznokci.
W Polsce najpopularniejszymi produktami do makijażu są tusz do rzęs, podkład, puder, korektor i rozświetlacz, a kobiety na kosmetyki wydają średnio 319 € rocznie. Jak wygląda sytuacja u naszych sąsiadów?
Mniejszą kwotę od Polek na kosmetyki wydają Czeszki — 232 €. Wśród ulubionych pięciu produktów, oprócz tuszu, podkładu i korektora, znalazły się jednak szminka i kredka do brwi. Co zaskakujące, dużo mniej wydają też Niemki, bo tylko 164 € rocznie.
O wiele więcej wydaje się w Wielkiej Brytanii (448 €), gdzie kobiety najbardziej upodobały sobie szminki. Więcej niż w Polsce na kosmetyki wydają także Amerykanki (351 €) i Irlandki (328 €).
Więcej TUTAJ
Komentarze