Jak marki Evree i Mincer Pharma komunikują się ze swoimi odbiorcami za pomocą opakowania?
Jeszcze do niedawna, postrzegane głównie jako narzędzie zabezpieczające produkt w procesie transportu czy dystrybucji - opakowanie produktu - jest obecnie jednym z najważniejszych nośników komunikatów, jakie producent kosmetyków chce kierować do konsumentów. To właśnie na opakowaniach znajdują się między innymi informacje o tym do kogo skierowany jest produkt, jaki jest jego skład, kim jest producent i jak stosować dany kosmetyk. Opakowanie - poprzez swój kształt, kolor czy materiały wykorzystane do jego produkcji - daje także szansę na zwrócenie uwagi klienta. Wszystko po to, aby oddziaływać na psychikę odbiorcy i zachęcić go do zakupu. Basel Olten Pharm ma jednak do powiedzenia w tym temacie o wiele więcej. Dlaczego?
Kolor i kształt - co warto o nich wiedzieć?
Wśród najważniejszych zasad, jakimi warto kierować się podejmując decyzję o dominującym kolorze na opakowaniu produktu warto wziąć pod uwagę kilka czynników:
- kolor powinien oddziaływać na zmysły odbiorcy - powinien przywoływać na myśl uczucie świeżości, miły zapach i pożądanie (posiadania danego produktu);
- kolor powinien być łatwy do zapamiętania i kojarzyć się z daną marką;
- barwy użyte na opakowaniu powinny dobrze prezentować się na sklepowych półkach;
- kolory zastosowane na opakowaniach muszą być spójne z produktem.
Bardzo ważnym elementem opakowania jest także jego kształt. Powinien być przede wszystkim:
- dostosowany do urządzeń pakujących, łatwy w transporcie;
- łatwy do przechowywania;
- łatwy w użytku, wygodny i dostosowany do dłoni jego użytkownika;
- wyróżniający, jednak funkcjonalny.
Przykładem produktu marki Evree, który odpowiada oczekiwaniom konsumentów jest linia toników do twarzy. Jasne, błękitno-białe barwy nawiązują do uczucia świeżości. Proste opakowanie jest łatwe do utrzymania w ręku. Z kolei dzięki atomizerowi, nie stosowanemu zbyt często w tego typu produktach przez innych producentów, tonik może być bezpośrednio aplikowany na twarz. Dzięki temu produkt jest łatwy w użyciu, a wszystkie zawarte w nim substancje trafiają bezpośrednio na skórę.
Oprócz tych najbardziej podstawowych funkcji, opakowanie może zawierać także mniej standardowe informacje bądź posiadać odbiegający od normy kształt. Te elementy mogą stać się wyróżnikiem dla producenta danego kosmetyku i być czynnikiem dodatkowo zachęcającym konsumenta do jego zakupu. Firma Basel Olten Pharm zwraca uwagę na kilka dodatkowych aspektów. Po pierwsze trendy. Opakowania są w kolorach, które wiodą prym w modzie i designie, dlatego świetnie wyglądają w layoutach reklamowych, dobrze komponują się na zdjęciach typu essencials i na moodboardach. Zwracają też uwagę konsumenta na półce sklepowej, bo wyróżniają się na tle konkurencji. Po drugie ergonomia. Opakowania są tak projektowane, by były łatwe i przyjemne użyciu, nie wypadały z dłoni, mieściły się w torebkach i kosmetyczkach. Po trzecie komunikacja. Basel Olten Pharm wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów i daje im znacznie więcej niż inni producenci. Ale o tym, troszkę szerzej.
Opakowanie - dobry nośnik dodatkowych informacji
Coraz istotniejszą informacją dla konsumentów staje się także skład produktów. Ostatnimi czasy zauważalny jest dynamicznie rosnący trend na kosmetyki naturalne. Konsumenci coraz częściej poszukują także kosmetyków wegańskich, wegetariańskich czy tych, bez glutenu. Istotny jest dla nich także sposób wytwarzania i testowania skuteczności produktów. Dlatego kiedy znamy grupę docelową oraz jej oczekiwania, warto podkreślać odpowiedzi na potrzeby konsumenckie na opakowaniach. Wszystkie produkty marki Evree i Mincer Pharma - oprócz wyszczególnionego składu na tyle opakowania - posiadają także najważniejsze informacje o swoim składzie na przodzie produktu, w jego centralnym miejscu. Dzięki temu już w momencie sięgnięcia po kosmetyk konsument wie, czym wyróżnia się dany produkt.Jedną z wielu zalet opakowań jest możliwość umieszczenia na nich dodatkowych informacji, takich jak promocja oferowana w danym momencie przez producenta, nowa linia produktów czy informacja o tym, że dany produkt pochodzi z limitowanej edycji. Poza tym ważna jest rekomendacja. Przykładem jest działanie mające na celu zainteresowanie produktem prowadzone we współpracy z Mają Bohosiewicz, która na swoim instagramowym profilu (218000 obserwujących)* relacjonuje działanie serum Evree - Black Rose. Rekomendacja od osoby, której kanały cieszą się tak dużym zainteresowaniem to czynnik, który z pewnością może wpłynąć na zainteresowanie produktem.
Coraz istotniejszą informacją dla konsumentów staje się także skład produktów. Ostatnimi czasy zauważalny jest dynamicznie rosnący trend na kosmetyki naturalne. Konsumenci coraz częściej poszukują także kosmetyków wegańskich, wegetariańskich czy tych, bez glutenu. Istotny jest dla nich także sposób wytwarzania i testowania skuteczności produktów. Dlatego kiedy znamy grupę docelową oraz jej oczekiwania, warto podkreślać odpowiedzi na potrzeby konsumenckie na opakowaniach. Wszystkie produkty marki Evree i Mincer Pharma - oprócz wyszczególnionego składu na tyle opakowania - posiadają także najważniejsze informacje o swoim składzie na przodzie produktu, w jego centralnym miejscu. Dzięki temu już w momencie sięgnięcia po kosmetyk konsument wie, czym wyróżnia się dany produkt.
Wyróżniające się opakowanie = nietypowe treści + wartość dodana
Zastanawiając się nad przekazami kierowanymi do konsumentów za pomocą opakowania warto rozważyć treści, które będą wartością dodaną do standardowego zestawu informacji, jaki zawiera każde opakowanie. Dobrym przykładem takich dodatkowych informacji są instrukcje stosowania kosmetyków, krok po kroku, umieszczone na tyle opakowań produktów marki Evree. Dzięki nim marka może edukować konsumenta w jaki sposób odpowiednio nakładać określone kosmetyki, aby ich działanie było jak najlepsze dla ciała. Wybrane opakowania kosmetyków Evree zawierają także przekazy pokazujące filozofię marki, jak np.: „Piękno rodzi się w przyjemności”, „Piękno nie jedno ma oblicze. Na przykład moje” czy „Piękno. Doskonałość. Wiele nas łączy”.
Opakowanie produktu - jako narzędzie wykorzystywane do komunikacji marki - jest szczególnie istotne w przypadku branży kosmetycznej. To ono, jako pierwsze może skupić uwagę klienta w sklepie i wpłynąć na jego decyzję związaną z sięgnięciem po dany produkt. Warto więc traktować to narzędzie poważnie i postarać się, aby zarówno pod kątem treści jak i wyglądu było jak najlepiej dopasowane do odbiorcy danego produktu.
*Dane z 05.02.2018 r.
Komentarze