DOBRE OPAKOWANIE - wybór czy wymóg?
– Przedstawiciele branży kosmetycznej i detergentowej spotkali się 1 grudnia 2023 w hotelu DoubleTree by Hilton w Warszawie, aby wysłuchać ekspertów i dyskutować o tym, jak zmieniające się akty prawne a także oczekiwania klientów wpływają na opakowania produktów naszych sektorów. Reprezentując Organizatora – Polskie Stowarzyszenie Przemysłu Kosmetycznego i Detergentowego – miałam przyjemność otworzyć konferencję wykładem o perspektywie dla branży kosmetycznej i detergentowej w kontekście zielonej rewolucji, mówiąc o legislacji europejskiej i polskiej, nowych obowiązkach i wyzwaniach dla przemysłu i dla firm – mówi dr Anna Oborska – dyrektor generalna i wiceprezes PSPKD.
BLOK I | „Czy prawo stymuluje innowacje w zakresie opakowań”
W bloku wystąpili: Magdalena Dziczek - dyrektor Biura Zarządu, Członek Zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Opakowań i Produktów w Opakowaniach EKO-PAK, dr inż. Anna Kozera- Szałkowska - Dyrektor Zarządzająca Fundacji PlasticsEurope Polska oraz Adam Fotek – ekspert ds. badań JS HAMILTON Poland SA.
Magdalena Dziczek, podczas swojego wystąpienia nie pozostawiła złudzeń - pojawienie się rozporządzenia to ogrom bardzo trudnych do spełnienia zobowiązań środowiskowych związanych z opakowaniami i odpowiedzialnością producenta. Nikt, kto zawodowo zajmuje się opakowaniami, spać spokojnie niestety nie może - cele niejednokrotnie są bardzo trudne do osiągnięcia, a konsekwencje, które mogą spotkać firmy, które nie spełnią obowiązków określonych przez rozporządzenie - dotkliwe.
Dr inż. Anna Kozera-Szałkowska zaprezentowała zalety recyklingu chemicznego, wskazując, że dla realizacji celów środowiskowych stawianych tworzywom sztucznym, jest on doskonałą metodą uzupełniającą recykling mechaniczny.
Adam Fotek zapoznał uczestników konferencji z kluczowymi kwestiami związanymi z kwestiami bezpieczeństwa opakowań: na co zwracamy uwagę przy badaniu bezpieczeństwa materiałów opakowaniowych dla kosmetyków i detergentów? czy formulacja ma wpływ na możliwości recyklingu opakowań? czy opakowania biodegradowalne mają przyszłość?
BLOK II | „Ekoprojektowanie opakowań – praktyczne aspekty”
Blok otworzyła Magdalena Chomiuk z firmy Polpack Packaging. Przedstawiła wszystkie bodaj możliwe hipotezy w co można opakować kosmetyki i detergenty, jeśli nie w plastik? Czym zastąpić plastik, żeby był.... jak plastik? Ale nie był plastikiem. Aluminium? Papier? Szkło? Bioplastik? Jej wystąpienie poświęcone było nie tylko możliwościom technicznym czy użytkowym opakowań – zwróciła także uwagę na kwestię preferencji konsumenta, które ostatnecznie decydują o sukcesie produktu na rynku. Pośród licznych wątpliwości, pewne jest z pewnością zalecenie płynące z zasady 4R: Refuse, Reduce, Reuse, Recycle. Magdalena Chomiuk wielokrotnie akcentowała, że kluczowym warunkiem wykorzystania możliwości płynących z recyklingu jest edukacja konsumentów.
Nawiązały do tego w swoim wystąpieniu ekspertki sieci Biedronka: Agata Lisowska i Katarzyna Grabarska. Dla nas każdy odpad jest surowcem - dbamy o edukację klienta, ucząc go i zachęcając do prawidłowej segregacji – powiedziały ekspertki, przytaczając firmowe przykłady zamykania obiegu poprzez zagospodarowanie odpadów. Jednym z takich działań realizowanych przez sieć jest zbiórka surowca ze sklepów, centrów dystrybucyjnych i po przetworzeniu go - ponowne użycie w formie toreb foliowych oferowanych klientom. Sieć Biedronka wiele uwagi poświęca przywoływanej często podczas konferencji kwestii edukacji konsumenta - materiały informacyjne publikuje w gazetkach firmowych sieci . Podjęła także współpracę partnerską z EKO-PAK. Dzięki niej powstała aplikacja Sorteusz, która zachęca konsumentów do poprawnego sortowania odpadów.
Blok zamknęła debata „Opakowania pożądane przez konsumenta”, którą miałam przyjemność poprowadzić, a do której zaproszenie przyjęli przedstawiciele firm członkowskich PSPKD:
Rafayel Asatryan | Serpol Cosmetics sp. z o.o. sp. k.
Mirosława Roszczyk | Ecowipes sp. z o.o.
Katarzyna Medwedź | JAGO-PRO sp. z o.o.
dr Piotr Nowaczyk | dr Nowaczyk Centrum Badań i Innowacji sp. z o.o. sp. k.
Daria Prochenka | Clochee sp. z o.o.
dr Monika Truskolaska | GRUPA INCO S.A.
Perspektywa praktyków okazała się doskonałą opowieścią o praktyce firm, które w swojej strategii potrzebę zrównoważonego rozwoju dostrzegały z ogromnym wyprzedzeniem, budując na niej swoje przewagi konkurencyjne. Bardzo dziękuję Państwu za podzielenie się tą bezcenną wiedzą.
BLOK III | "Wpływ opakowania na decyzje konsumenta"
O tym, jakich zmian prawnych może spodziewać się branża kosmetyczna w obszarze zielonych deklaracji marketingowych, czym jest greenwashing i czy Komisja Europejska planuje ograniczenia tego psującego rynek zjawiska opowiedziała mec. Sylwia Palmowska, reprezentująca Procter & Gamble oraz Związek Stowarzyszeń Rady Reklamy.
Sylwia Palmowska zwróciła uwagę na ramy prawne, które wyznaczają granice stosowania zielonych deklaracji, a także na toczące się prace nad aktami prawnymi o nieuczciwych praktykach rynkowych oraz w sprawie oświadczeń środowiskowych, kreśląc prawdopodobny horyzont czasowy ich uchwalenia, transpozycji do lokalnego prawa i wejścia w życie.
Zielonej komunikacji oraz najczęściej popełnianym błędom w komunikacji dla konsumenta wystąpienie poświęcił Dominik Pisarek - Kierownik Oddziału Nadzoru nad Chemikaliami w Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej. Omówił przypadki niejasnych, wprowadzających w błąd lub bezpodstawnych informacji zamieszczanych na produktach.
Ostatnim wystąpieniem bloku była prelekcja Piotra Zimolzaka - przedstawiciela SW Research Agencja Badań Rynku i Opinii, która od lat prowadzi badania Ekobarometr – tu bada zmiany w świadomości ekologicznej Polaków. Znamienny jest tytuł tego wystąpienia: "Zielony konsument w temacie opakowań - co o decyzjach zakupowych mówi raport EKObarometr". Serdecznie zapraszamy Państwa do lektury raportu (do pobrania na stronie ekobarometr.pl). Prelegent, podsumowując wnioski z raportu powiedział: Czy konsument jest zielony? Nie! Konsumenci są kolorowi - są wśród nich pewne typy tzw. ekologicznych osobowości Polaków. Warto je badać, poznawać i pamiętać, że kluczowym czynnikiem sukcesu jest język komunikacji - niech będzie jasny i zrozumiały.
Konferencję zamknęła druga debata, którą poprowadziła Katarzyna Bochner - redaktor naczelna portalu „Wiadomości kosmetyczne”. Uczestnikami debaty „Marzenia versus rzeczywistość” byli:
Joanna Leoniewska-Gogola | Deloitte Advisory sp. z o.o. sp.k.
Konrad Nowakowski | Polska Izba Odzysku i Recyklingu Opakowań PIOiRO
Jakub Tyczkowski | Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań SA
dr Anna Zalewska | BASF Polska Sp. z o.o.
Tu padło wiele ciekawych stwierdzeń dotyczących specyficznych problemów z recyklingiem opakowań po kosmetykach i detergentach, potrzeby dostosowania systemu gospodarowania odpadami do typów opakowań. Dyskutowano o zmianach prawa i technologii, o ograniczonej dostępności wysokiej jakości surowca wtórnego, potrzebie uznania metod recyklingu chemicznego jako uzupełniających dotychczas stosowany recykling mechaniczny i innych.
Patronami Konferencji byli:
Związek Pracodawców Przemysłu Opakowań i Produktów w Opakowaniach EKO-PAK
Fundacja PlasticsEurope Polska
Polska Izba Odzysku i Recyklingu Opakowań PIOiRO
Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań SA
SW Research
Polskie Towarzystwo Chemików Kosmetologów
Wydarzenie patronatem medialnym objęły najważniejsze wydawnictwa i portale branżowe:
Biotechnologia
SOFW Journal
Chemia i Biznes
Przemysł Kosmetyczny
Świat Przemysłu Kosmetycznego
Wiadomości Kosmetyczne
Wirtualne Kosmetyki
Uczestnikami konferencji byli: Właściciele i kadra zarządzająca firm, pracownicy działów odpowiedzialnych za projekty związane ze zrównoważonym rozwojem i ochroną środowiska , pracownicy działów kontroli jakości, badawczo-rozwojowych, technologicznych i działów wdrożeń, pracownicy działów marketingu i rozwoju produktu, przedstawiciele administracji państwowej oraz mediów.
Wszystkim osobom zaangażowanym w zorganizowanie Konferencji oraz udział, raz jeszcze składam serdeczne podziękowania w imieniu swoim oraz Zespołu PSPKD.
Komentarze